Fyra sätt att få ditt nyhetsbrev läst 

524-6-1

De flesta som känner mig kopplar samman min personlighet med träning och mammarollen. Och dessa två är ju det allra viktigaste jag har här i livet. Men samtidigt så tillbringar jag många timmar om dagen med att arbeta. Precis som alla andra har jag räkningar som ska betalas i tid och en hyra som inte kan försummas. En fördel för mig är att jag tycker om att jobba, trivs ganska bra med mina uppgifter som ekonomiboss.

Ibland lägger jag mig i sådant som egentligen inte är mitt område. Jag tycker det är roligt att utvecklas och förstå helheten av vad som händer och sker på jobbet. Denna nyfikenhet är något som ofta lett mig till nya situationer och för det mesta är det mer en positiv egenskap än något som för mig till problem.

Nyttan av nyhetsbrev

En av de saker som många företag sysslar med är nyhetsbrev. Rent allmänt så är ju marknadsföring en stor del av din budget. Varje år så lägger mitt företag ner otaliga summor pengar på att sprida information om sig själv på olika sätt och vis. Jag har nästan tappat räkningen på de olika metoder som används, och vad det kostar. Men eftersom företaget växer till sig så är det tydligen av godo. Du kan skapa nyhetsbrev som verkligen fungerar.

Marknadsföring är ingenting som du kan göra en vecka och sedan glömma bort resten av året. Istället är det hela tiden en fråga om att analysera och utveckla dina metoder. Här spelar vi på ekonomiavdelningen en viktig roll, för vi kan tillhandahålla de siffror som gör det möjligt att se vad som verkligen fungerar. Och nyhetsbrev verkar vara en sak som hela tiden är effektiv. Läs mer på Mailrelate.se.

524-6-2

Nyhetsbrev som verkligen fungerar

Naturligtvis är det inte bara att slänga ihop ett brev och skicka ut det. Istället finns det knep och instruktioner för hur du kan göra det på allra bästa sätt. Målet är hela tiden att känna dina kunder. Varje gång jag frågar de som sysslar med just nyhetsbreven vad som är bäst så säger de alltid att det är vad kunden är intresserad av. Du som företagare måste känna din flock, det vill säga de du riktar din marknadsföring till. Kreativt nyhetsbrev satsar på intervjuer. Läs mer på den här sidan i tidningen Resume.

Kunskap och kreativitet är nyckelord för att kunna skapa ett effektivt nyhetsbrev. Det är inte fråga om att övertala folk att göra något. För då är det lätt hänt att de ångrar sig senare och aldrig mer kommer tillbaka till företaget. Efter vad jag har förstått av resonemanget så måste du komma underfund med vad kunderna behöver och sedan se hur du som företag kan uppfylla dessa behov. Det låter lite komplicerat men är mycket intressant.

Hur du får ditt nyhetsbrev läst

Varje dag så översvämmas vi av e-post, och mycket av det går direkt i papperskorgen. Jag vet själv hur ovanligt det är att jag öppnar något i onödan. Därför gäller det att förbereda både nyhetsbreven och utskicken på ett sådant sätt att de blir lästa. För annars kan ju inte folk hitta fram till företaget. Fyra sätt att få ditt nyhetsbrev läst. Kolla in tipsen i den här artikeln i Internetworld.

Något som jag sett vår personal göra är att testa och pröva sig fram. De gör något och analyserar sedan resultatet. Finslipar det hela något och testar igen. På detta sätt har de större chans att pricka rätt, och det har ju visat sig fungera. Jag tror också på tipset om att anpassa allt du skickar ut så det kan läsas i mobilen. De flesta surfar nu från en liten enhet, som en mobil eller platta. Det måste vara användarvänligt för att de ska ens öppna och läsa det.

Vår digitala värld

När du pratar med någon som kanske är lite äldre än dig själv så inser du hur snabbt utvecklingen gått framåt. Jag har en kompis som är runt 50 år gammal, och hon växte upp utan mobiltelefoner eller datorer. När hon gick på gymnasiet så började de lära ut programmering, med datorer stora som en garderob. Och det är inte alls så länge sedan. Idag har till och med dagisbarnen WhatsApp, eller i alla fall så känns det så.

Nu för tiden så sker allting digitalt. Jag som många andra skulle aldrig ens komma på tanken att försöka klara oss utan mobiler eller datorer. Och varför skulle vi göra det? Det fungerar ju så bra och gör livet lättare. Troligtvis är det av denna anledningen som nyhetsbrev fortsätter att vara effektiva. Folk lever delvis sina liv online, så det är där du måste nå fram till dem. Computer Sweden skriver i en artikel om hur ett storföretag satsar på datadriven marknadsföring.

Inte dränka dina kunder

Vad som är viktigt är att du verkligen har något bra att komma med. Jag vet till exempel att det som vårt företag har att erbjuda är något bra. Men andra människor har ingen aning om varför de ska välja just oss. Därför måste vi berätta det för dem. Men innan du kommer så långt som till att visa framfötterna så gäller det att inte hamna i skräpposten. Tycker du det låter krångligt? Det var vad jag sa i början också. Men vartefter som jag såg hur det gick till desto finurligare verkade det.

Men folk får som sagt tonvis med e-post varje dag, och du vill inte dränka dem med information eller reklam. För nyhetsbreven är något annorlunda än vanlig reklam. En del skickar bara ut lite information om företaget eller den produkt som kunden köpt. Inte förrän efter en längre tid så ger de dem förslag på tillbehör de kan skaffa eller annat som har att göra med det första köpet. Ungefär när du är mogen för att gå vidare till nästa nivå.

524-6-3

Hitta den fina balansen

Jag beundrar verkligen de som designar och skriver nyhetsbrev. De lyckas fånga det som är allra viktigast- kundernas uppmärksamhet. Om du kan få dem att läsa vidare efter rubriken så har du så gott som vunnit dem över helt och hållet. Allt beroende på om du har något riktigt bra att erbjuda dem. Jag skulle aldrig bry mig om att skicka ut nyhetsbrev om jag inte var helt övertygad om att mina produkter eller tjänster skulle vara till nytta för kunden.

Så om du vill att folk ska läsa dina nyhetsbrev kan jag rekommendera att du gör lite efterforskningar. Lär dig mer om hur du kan presentera dina starka sidor på allra bästa sätt, och se vad kunden verkligen vill ha. Det borde göra susen för din digitala marknadsföring.