Gamification vägen till nytt jobb för unga  

430-1

De flesta av mina kompisar som har tonårsbarn beklagar sig för hur mycket tid de tillbringar med sina enheter. Framför allt så har de sina mobiltelefoner där de kan göra precis allt. Men många av dem sitter också med TV eller dator och spelar spel.  Jag kan förstå varför föräldrarna känner sig något uppgivna. Det är inte bra att sitta för länge framför en skärm, vare sig du jobbar eller spelar. Samtidigt så verkar det som om de lär sig något nyttigt, som de faktiskt kan ha nytta av senare i arbetslivet.

Vem hade kunnat tro att videospel skulle bli grunden för en framgångsrik karriär eller ett sätt för de unga att få nytt jobb? Inte jag i alla fall. Det är klart att jag också tycker om att spela lite spel någon gång ibland. Men inte de där komplicerade virtuella spelen med massor av nivåer och priser. För mig räcker det med små spel på mobilen, som jag kan hålla på med medan jag väntar på tandläkaren.

Ett nytt sätt att jobba

En växande trend jag läst om på flera arbetsplatser är gamification. Om du försvenskar det så heter det spelifiering. Som namnet antyder så är det grundat på dessa videospel som alla känner till. Men istället för att ta dig fram till målet och bli en segrare så är belöningarna något annorlunda. Principen är den samma. Om du jobbar väl och klarar av motgångarna så går du vidare. Du får någon form av pris, och framför allt så leder det till positiv feedback. Jag tycker det låter riktigt intressant. Hitta all information du behöver på Bisevo.se.

Allt fler företag satsar på just spelifiering. De har sett vilken skillnad det kan göra och hur mycket du vinner på att förändra arbetsmetoderna. Eftersom de flesta idag är vana vid att spela så faller det sig naturligt för dem att komma igång även på arbetsplatsen. Naturligtvis handlar det inte om vanliga dataspel, utan det är en metod baserad på dess principer. Bra föreläsare inom gamification hjälper dig se vad du vinner på att investera i detta. De flesta av oss skulle nog må bra av en uppgradering i arbetsmetoderna. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig pröva på det här med spelifiering.

430-2

Mycket roligt med spel

Det går alltså att anpassa spel och gamification till en rad med olika situationer. I de flesta exempel jag hört talas om så är det på arbetsplatserna som det haft stor framgång. Men det är också något som vården börjar se lite närmare på. Framför allt då för patienter som har behov av rehabilitering. Jag kan tänka mig att principen med belöningar kan fungera bra här. Det blir lättare att känna att du klarat av något, vilket i sin tur leder till att du fortsätter och inte ger upp så lätt.

Nya produkter kan lanseras med hjälp av gamification. Läs mer på den här sidan i Dagens Industri. Även när det kommer till underhållning så baserar de nyheterna på spel. Nog för att jag visste att många tycker om att spela spel, och absolut inte bara tonåringar. Men att det hade spritts så här mycket hade jag ingen aning om. Fast egentligen så är det inte så konstigt med tanke på att utvecklare hela tiden håller fingret på pulsen. De vet precis vad folk är intresserade av och hur de ska nå ut till dem.

Spela dig fram till ett jobb

Det är också intressant att se hur konsten att spela dataspel kan användas till att få ett jobb. Jag tror inte det finns så många lediga anställningar där du faktiskt sitter och spelar hela dagarna. Det är klart att en del sådana poster måste det finns eftersom de alltid testar spelen innan de släpps ut på marknaden. Men ungdomar kan lära sig mycket genom att spela videospel. Det kan vara ett sätt för dem att inhämta kunskap som annars skulle vara svårt för dem.

Samtidigt så är det ju ett antal arbetsplatser som använder sig av spelifiering för att vara mer produktiva. Jag kan tänka mig att det inte är så lätt för en äldre person att vänja sig vid detta. Även om min mormor var en baddare på att spela. Men för det mesta är spel något som dagens generation har vuxit upp med, och det kan ju alltid utnyttjas. Gamification kan bli vägen till nya jobb för unga. Läs mer på sidan forskning.se.

Gamification i dagens samhälle

Jag tror på projekt och satsningar som hjälper folk att få jobb. Speciellt då de unga som annars lätt kan tappas bort. Många gånger är det de som redan haft svårigheter i skolan eller på andra sätt som hamnar utanför jobbsökandet. En del av dem ger upp innan de ens har kommit igång. Därför är det bra när du kan använda den skicklighet som de redan har. Det är ju aldrig fråga om att de är för dumma i huvudet för att lära sig något. Istället är det omständigheterna som gjort att de hamnat på efterkälken.

Så det ska bli intressant att se hur och var gamification kommer att synas i framtiden. Redan nu så finns den inom affärsvärlden, vården och för arbetssökande. Jag tror att denna typ av plattform kan anpassas till det mesta. För att folk tycker om att spela och mäta sina framgångar finns det inget tvivel om. Så om du kan göra livet och jobbet lättare eller roligare med spelifiering så är det bara att köra på.