Så leder en effektiv säljprocess till framgång

1164-1

Ordet försäljare har tidvis haft en negativ klang. Det har fått folk att tänka på någon som nästan tvingar dig att köpa något du egentligen inte vill ha. Men dagens försäljare är långt från den stereotypen. Idag satsas det på utbildning av säljare så att de ska kunna nå ut till kunderna på rätt sätt. Inte genom att prata omkull dem utan med takt och insikt.

Det kanske låter för bra för att vara sant. Fortfarande finns det en del försäljare som inte lyssnar och är ihärdiga. Men minst lika många har insett att du måste nå fram till kunden för att verkligen kunna ge dem det de behöver. Det handlar inte längre om att prata, utan du måste använda minst lika mycket ansträngning på att lyssna.

Hur du blir en bra försäljare

Som med de flesta yrken så ligger det en hel del utbildning och kunskap bakom en riktigt bra säljare. Du måste lära dig hur folk tänker och hur du kan nå fram till dem på bästa sätt. Dagens säljare jobbar mycket online, med sociala medier och andra verktyg som finns tillgängliga. Samtidigt så är det viktigt att aldrig förlora fokus på de människor som är dina egentliga kunder. Stjärnsäljarpodden är rätt plats för dig som vill lyckas som säljare.

Ofta är det de små detaljerna som lyfter dig från att vara en normal försäljare till att bli en riktigt bra sådan. Några få saker som gör att du får bättre kontakt med folk. Att du hittar fram till de som verkligen kan bli kunder. Samt att du klarar av att hålla kvar de som har tagit steget fullt ut och köpt en tjänst eller produkt från ditt företag. Det är ibland fråga om att vidga sina vyer och tänka på ett nytt sätt. Vad är social selling? Hur kan jag utnyttja det enormt viktiga verktyget som internet har blivit? Varför är det så viktigt? Svaren på dessa frågor kan göra dig till en toppsäljare.

Bra säljprocess grunden till framgång

Det spelar ingen roll vilken bransch du befinner dig i. Eftersom det hela tiden handlar om ett erbjudande av tjänster eller produkter så är en bra säljprocess basen för att du ska lyckas. Det ligger i hela samhällets natur och är något som du inte kan komma undan. Vissa områden är mer renodlad försäljning, men själva principen går igen så gott som överallt. Så leder en effektiv säljprocess till framgång. Läs mer i den här artikeln i Resume’.

Av denna anledning så satsar både små och stora företag på att ha bra säljare. De skickas på utbildningar och uppdateringar. På många företag finns det ett bonussystem av något slag som ger ytterligare incentiv för säljarna att förbättra sig. Men det räcker inte bara med att ta detta första steget mot framgång. Hela processen måste fungera, från början till slut.

Du kan ha den allra bästa säljaren i världen. Men om resten av avdelningarna inte följer upp så blir det inte bra ändå. Detta är också anledningen till att allt fler företag ger alla en bonus vid lyckad försäljning. För det är ändå fråga om ett grupparbete, där alla har en mer eller mindre viktig plats att fylla.

1164-2

Att jobba som säljare

Det är ett lockande yrke för många personer, medan andra har lärt sig att tycka om det. Helt naturligt så underlättar det om du har en känsla för andra. Nu för tiden så är det dock inte alltid fråga om att prata med folk direkt. Istället är många bra säljare aktiva på nätet. De bygger upp kontakter på sociala medier och kommunicerar med kunderna långt innan det blir fråga om ett köp av något slag. Här är det viktigt med en konstant närvaro. Du måste också vara trovärdig och inte lova mer än du kan hålla. Folk är inte dumma och kan idag skaffa sig information med bara några klick. Därför lönar det sig alltid att inte överdriva utan istället visa på fakta. Det finns många jobb att få inom försäljning. Läs mer i denna artikel i Smålandsposten.

Det finns flera olika sätt att jobba med försäljning. Men många har funnit att det inte bara är kvantiteten som räknas utan kvalitet. Det vill säga att du ska rikta dina ansträngningar där de kan göra som störst nytta. De som verkligen kan bli kunder bör få mer uppmärksamhet istället för att kontakta så många människor som möjligt. Naturligtvis beror en del på vad du har att sälja. Det är inte alla varor eller tjänster som kräver samma sätt att jobba på.

Den mänskliga faktorn

Relationen mellan säljaren och kunden är alltså viktig. Du måste komma underfund med vad din kund har behov av. Helst innan de själv vet om det, så att du kan erbjuda dem det allra bästa. Det är inte alls fråga om att pracka på en person något som de inte riktigt vill ha. För då uppstår problemet att de ganska säkert inte kommer tillbaka till ditt företag en andra gång.

Målet är att skapa en relation som gärna fortsätter under flera år. Det finns kunder som handlat från samma företag i generationer. Inte bara för att varorna och tjänsterna är av god kvalitet men också för att de behandlas väl av personalen. Därför är en bra säljprocess grunden till framgång. Du skapar en kommunikation med kunden som visar att du bryr dig om dem. Ditt företag är där för att hjälpa dem och uppfylla deras behov.